
Tidig morgon i soluppgången vid Hornborgasjön och trandansen med ca 9100 tranor idag och det här paret blev en av mina favoritbilder. Fin morgon men iskalla vindar och bara nån enstaka plusgrad.
Mitt evigt pågående projekt 365 med minst en nytagen bild varje dag under året

Tidig morgon i soluppgången vid Hornborgasjön och trandansen med ca 9100 tranor idag och det här paret blev en av mina favoritbilder. Fin morgon men iskalla vindar och bara nån enstaka plusgrad.

På väg söderut mot Hornborgasjön för att fota vid trandansen i soluppgången, stannar till och rastar hundarna med en liten kvällspromenad i Mariestad som har en mäktig domkyrka som stod klar 1619.

Flera gemensamma ärenden i stan med sambon och det tar några timmar så då passar vi på att äta pizza på Casa Nostra med uteplats vid ån så hunsarna kan vara med.

Ännu varmare idag med 18-19 grader så spanar lite i dammen på gården där salamandrarna har vaknat till liv och leker, skymtar även en groda eller padda som snabbt gömmer sig i bottenslammet.

Långpromenad utmed sjön där jag hittar dom här två olikfärgade blåsipporna bredvid varandra som ett fint par, årets varmaste dag hittills med 15-16 grader.

I kväll har vi haft styrelsemöte på fotoklubben och Penny fick följa så innan vi åker hemåt går vi en liten promenad i stan och tar några bilder vid tågstationen på konstverket ”Kuben” av Osmo Valtonen.

Tranorna har varit och tutat här ett tag nu och jag gör ett försök att få dom på bild, för en gångs skull flyger dom inte iväg så fort dom ser oss så lyckas få några bilder med telet.

Jag fortsätter att fånga lite vårtecken då jag ser årets första humla som samlar pollen bland den vita stjärnlöken som kommit upp lite här och var på gården.

Riktigt varmt idag så gårdagens vitsippor har nu öppnat sig men inte bara blommor och grönt som spirar i naturen nu, vet dock inte vad det här röda är för något men tyckte den var fin.

Det har varit lite svalare och mest mulet senaste dagarna men nytt vårtecken då jag efter lite letande på tomten hittar lite vitsippor som är på gång men ingen som har slagit ut helt ännu.